Namaste je indijski izraz koji se koristi kao pozdrav, ili se izražava kao gesta (Anjali mudra) sklapanjem dlanova ispred srca u položaj molitve. Namaste predstavlja uvjerenje da u svima nama postoji Božanska iskra smještena u području srčane čakre. Sama gesta je spoznaja o duši jednoga koja se ogleda u duši drugoga.

Sklapanje dlanova dovodi nas u dodir s našim centrom, našom dušom. Namaste nas izražava kao Duh, a ne kao izvanjsku osobnost. Ono znači: “poštujem duh u tebi koji postoji i u meni”. Isto tako, na taj način iskazujemo da prepoznajemo da smo jednaki s drugime.

Na sanskrtu Nam znači klanjati se, as znači ja, a te znači ti. Dakle, Namaste doslovno znači “klanjam se tebi”, odnosno “pozdravljam ono božansko u tebi, u kojem se i sam ogledavam”. Čin pozdrava naziva se Namaskaram, Namaskara ili Namaskar, ovisno o govornom području indijskog kontitneta.

Postoje i druga, mističnija značenja iza riječi Namaste. U ljudskome tijelu živčani kanali šire se u stopalima, u solarnom pleksusu i u dlanovima. Fizička energija izlazi iz tijela upravo na tim mjestima. Kako bi “uzemljili” energiju i uravnotežili tok prane koja protiče kroz nervni sustav, jogiji sjede u položaju lotosa sa prekriženim nogama i sklopljenim dlanovima. Anjali Mudra djeluje kao jednostavna joga asana te tako uravnotežuje našu energiju, ostavlja nas centriranima i usmjerenim prema unutra. Zatvara našu auru, fizički ju štiteći. Pomaže nam da ne postanemo previše orijentirani prema van, i da ostanemo bliži našoj intuitivnoj prirodi, našoj svjesnosti.

Idealno bi se Namaste trebao izvoditi i na početku i na kraju yoga sata. Najčešće se izvodi samo na kraju jer je um smiren, a srce otvoreno za izravnu komunikaciju među vježbačima. Učitelj započinje Namaste kao simbol zahvalnosti i poštovanja prema svojim učenicima i svojim učiteljima, među kojima nema razlike, te poziva učenike da se povežu sa svojim duhom i sa istinom sa smo svi mi Jedno kada živimo sa srcem.

Poštujem mjesto u tebi
gdje čitav svemir prebiva,
Poštujem mjesto u tebi
u kojem je Ljubav, Istina i Mir
Kada si u tom mjestu u tebi
i ja u tom mjestu u sebi
mi smo Jedno.

Namaste se izvodi tako da se sklopljene ruke u molitvenom položaju polažu na srčanu čakru, brada se spušta na prsa te se zatvore oči. Vježba se može izvesti i tako da se ruke polože na šestu čakru (treće oko), pognemo glavu te ruke spustimo do srca. Ovo je poseban način iskazivanja dubokog poštovanja.
Iako se na zapadu riječ Namaste najčešće i izgovara prilikom izvođenja poze, u Indiji smatraju da gesta sama po sebi označava Namaste, te da nije potrebno izgovarati riječ pri klanjanju. Ruke se polažu na područje srca kako bi se pojačao protok Božanske ljubavi. Saginjanje glave te zatvaranje očiju pomažu da se um prepusti onome Božanskome u srcu.
Svako može koristiti Namaste pozu za sebe, kao meditacijsku tehniku kojom radi na srčanoj čakri. Namaste poza takođe predstavlja lijepu, iako brzu meditaciju kada se izvodi u paru ili u grupi. Za učitelja i učenika, Namaste omogućava da se dva pojedinca zajedno nađu na mjestu povezanosti i bezvremenosti, oslobođeni okova Ega.
Ukoliko se Namaste izvede s dubokim osjćajem iz srca te ako se preda um, zajedništvo Duša može procvjetati.
Učitelj započinje Namaste kao simbol zahvalnosti i poštovanja prema učenicima, svojim učiteljima te poziva učenike da se povežu sa svojim porijeklom kako bi dopustili protok istini – istini da smo svi mi Jedno kada živimo sa srcem.

Čin sklapanja ruku u molitvi univerzalni je simbol. To je najprirodniji način ponizne molbe. U Indiji, ovaj čin ima dublje unutarnje značenje i naziva se «namaskar».
«Namaskar» doslovno znači «učiniti namah». «Namah» je skraćenica od «na mamah» što jednostavno znači «nije moje». Ova se fraza u originalu koristila u drevnim vedskim ritualima prinošenja žrtvi bogovima tijekom čina prinosa. Značenje je: ono što je ponuđeno ne pripada meni  nego bogu. Odvajajući «ja» i «moje» poklonik predaje sve svoje – tijelo, um i duh – Bogu.
Tijekom vremena simbol za taj čin vidimo u sklapanju dlanova; deset prstiju predstavlja pet organa percepcije (oči..) i pet organa djelovanja ( ruke…),a možda uključuje i pet životnih sila ( prana..) i pet omotača oko ljudskog bića ( omotač hrane, mentalni omotač..).

Izražajniji način pokazivanja potpune predaje Bogu ili Guruu jest pokazivanje «ashtanga namaskar» , tj. pasti pred stopala Gurua ili Boga tako da osam dijelova (ashta anga) tijela dotiče zemlju. Žene, međutim, više kleče i sagibaju glavu i čelom dotiču božanska stopala ( to je poznato kao shaashta anga namaskar  jer samo šest dijelova tijela dotiče tlo ).
Ovaj čin, koji ima tako duboko značenje, danas se izvodi gotovo mehanički, bez prikladnog razumijevanja i iskrene namjere. Zato se Bhagavan Baba jednom šalio sa poklonikom koji je želio drugi «padanamaskar» istoga dana govoreći mu: «Ako padanamaskar učiniš jednom i ako ga učiniš ispravno, to je dovoljno.» Bhagavan često govori poklonicima kada ih je jako puno koji bi Mu željeli dotaknuti stopala «Učinite namaskar u mislima».

Sjetio sam se jednog zanimljivog događaja vezanog za namaskar.  Prije puno godina, Baba je posjetio poklonikovu kuću. Poklonik je obavijestio svoje prijatelje i rođake o dolazećem božanskom posjetu i tako su mnogi došli. Svi su se prostrli pred Avatarovim stopalima osim jednoga koji je bio popuno posvećen svome Guruu i koji je bio tako iskren da je osjećao da se ne može pokloniti drugome Guruu jer se već potpuno predao svome Guruu.
A ipak, on nije pokazao svoje osjećaje. Na nagovor svog prijatelja kao i zbog toga da ne izgleda kao čudak, prostro se pred Babinim stopalima i unutar sebe Mu rekao da zapravo čini namaskar svome Guruu, a ne Babi. Sveznajući Bhagavan potapšao ga je po leđima i rekao mu: «Ne brini! Tvoj je namaskar stigao samo do tvoga Gurua!»

Komentiraj

6 − five =