Duhovna evolucija je ono što nazivamo povijest čovječanstva. Čovjek se u posljednja dva tri stoljeća okrenuo prema materijalističkom putu i njegov um je postao ekstrovertan. Tako je svjesnost vanjskih stvari koje su vidljive čulima zagospodarile umom.
Što je stvarno važno kod jasnog zapažanja, i razumijevanje je da trebamo prvo shvatiti značenje, kontekst i vrijednost neke činjenice.
Kao što se jedna ista osoba naziva različitim imenima zavisno od funkcija koje obavlja, tako se jedan te isti um naziva različito: um, intelekt, memorija i egoizam zbog različitog modaliteta – a ne zbog neke stvarne razlike. Sam um ima obličje svega, tj., duše, Boga i svijeta; kada putem znanja poprimi obličje Sebstva, prisutno je oslobođenje .

Svi mudraci kažu, da od šest neprijatelja (ljubomora, želje, vezanost, ponos ili taština, mržnja, ) ljudske svijesti, taština je najgora
Isti čovjek, kad se okrene, promijeni gledište svoje svijest pravilnim rasuđivanjem, te slušajući svoju savjest, postiže unutarnju čistoću i mentalni rast.
Čovjek je onoliko sebičan, koliko je u njemu prisutno raznoraznih želja.
Slijedite svoju savjest, koja vas vodi. Ako slijedite savjest, zavrijedili ste naziv ljudskog bića. Ne postajete čovjekom samo zato što imate ruke, noge, oči, uši, nos, itd. To posjeduju čak i mali insekti. Da li se ravnate prema njima? Zasigurno ne! Živite život istinskog ljudskog bića i budite primjer drugima. Morate biti primjer istinske kulture.

Antarvani – unutarnji glas, drugi je naziv za intelekt.
Taj unutarnji glas vodi čovjeka u postupcima njegova života. Uvijek kad nastanu problemi, Čovjek čeka upute unutarnjega glasa. Ako ne dobiva prave odgovore, neće biti zadovoljan u životu. Zadovoljstvo njegovim unutarnjim svijetom, koji predstavlja taj glas svrha je zadovoljstva i izvanjskim svijetom.

Ponekad intelekt (buddhi) dopusta da ga prekrije ego (ahamkara). U tom kontekstu čovjek se mora prisjetiti da su osjetila suptilnija od tijela, um je jos suptilniji od osjetila, a intelekt je znatno suptilniji i od uma. Naravno, najsuptilniji od svega je àtman. Kad se u svijetlu te činjenice kaže da je ego sposoban prekriti intelekt to znači da je suptilniji od njega. I stoga, budući da je ego tako izrazito suptilan i da sve prožima, on prodire u sve čovjekove djelatnosti. Stoga čovjek nije sposoban da ga transcendira i dozivi atmana, Sebstvo.

Sve što je tamo ili negdje ne postoji bez uma koji ih stvara. Bilo koja osobina neke stvari, mijenja se shodno promatraču.
Zato je važno dobro razumjeti da riječ nikada nije isto što i stvar, da objašnjenje nikada nije stvarnost.
Ponekad čujete kako ljudi kažu: “Moja savjest nije zadovoljna.” ili “Moja savjest to ne odobrava
Ovdje se savjest odnosi na unutarnji glas. S toga kad ste potaknuti da “slijedite gospodara”, taj je gospodar vaša savjest. Tek kad slijedite naredbe svoje savjest, možete stići na pravo odrediste.
Naziv vijana – (inteligencija) takođerr se pripisuje intelektu. Ali to nije ispravno jer vijana znaći takozvano znanstveno ili svjetovno znanje koje pomaže čovjeku da otkrije činjenice često se odnose na pojavni svijet ili svijet percepcije, dok se buddhi odnosi na suptilno kraljevstvo unutarnjeg svijeta.
Stoga ulogu intelekta treba ispravno razumjeti. Intelektualni je pojam kad nešto sudimo „ovo je dobro, a ovo je loše“.
Sve je to intelektualno razlučivanje, razumijevanje. To i jest funkcija intelekta – da razlučuje, procjenjuje, raščlanjuje. Na toj razini kažemo: »Razumijem.«

Bojite se lošeg društva, zlih namjera, djelovanja koje se protivi glasu savjesti.
Dio ljudske psihe čine šest negativnih kvaliteta: kama (želja), krodha (ljutnja), lobha (pohlepa), moha (zavaravanje), mada (ponos), i matsarya (ljubomora). Isti se ovi kvaliteti reflektiraju na vanjski svijet. Stoga, održavajte svoju unutarnju svijest čistom. Tada ćete biti u stanju vanjski svijet osvojiti u svim područjima.
Čovjek može postati svjestan Boga u sebi samo ako uspije iziaei iz kaveza tijela, uma i intelekta. Mi smo zarobljeni u tom zatvoru i ne možemo doživjeti Boga ako ne iziðemo iz zatvora. Sveta Biblija kaže: ”Saznat ćeš istinu i ona aee te osloboditi.”
Veliki sveci poput Suke, Sanake i Sanande živjeli su u toj vrsti blaženstva, s uvjerenjem u jednost s Bogom. Kao najviši instrument koristili su blistavi intelekt, očišćen od svake hrđe osjetilne privlačnosti. I vi to možete postići putem discipline i neprestanog napora.

Svijet uma je fatamorgana. On, ustvari, ni ne postoji. U njemu je sve nestalno. Taj nedostatak um čini nestabilnim. Prijelazne faze nikada ne odgovaraju istini. Intelekt stoga ne bi smio dušu onečišćavati lažnim željama.

Komentiraj