Skip to main content

Astavakra Gita počinje sa ova pitanja: Kako se može steći znanje? Kako se može postići oslobođenje? Kako je nevezanost moguća? Reci mi o Gospodine! Što je stvarnost: Glad i orao ili dvor pun ljudi? Što je stvarnost? Astavakra Gita razbija koncepte i ego, jer ne djeluje na razini intelekta. Svaka duša je božanska, iako u stanju neznanja zaboravlja na svoju spiritualnu prirodu. Dok boravi u relativnom svijetu, ona zauzima različita tijela i identificira se s njima. Tada se smatra konačnim bićem. Međutim, u srcu svakog pojedinca božansko svjetlo sja nesmanjenim sjajem. Stoga svi ljudi zaslužuju naše poštovanje. Božanstvo Duše jest nepokolebljiva spiritualna baza demokracije, samo-određenja, slobode i drugih aspiracija modernog duha. Čak i plemenit ljudski ideal, ako je vođen isključivo probitačnošću/koristoljubljem, može biti sredstvo ugnjetavanja iskorištavanja.

Način života, onako kako je to zamišljeno u Vedama, je duhovan. Njegov spiritualni cilj zove se mokša ili Oslobođenje. Materijalni užici, potrebni i legitimni u određenim periodima života, trebaju se regulirati na taj način da konačno vode čovjeka ka postignuću Najviše spoznaje. Nikakvo konačno iskustvo ne može trajno zadovoljiti čežnje duše koja je u svojoj prirodi Beskonačan Duh. Usprkos tome, u nižim fazama evolucije ne može se zanemariti želja za materijalnim stvarima. Potiskujemo li ili inhibiramo takvu želju, doći će do nezdravog stanja, kako za čovjekovo tijelo, tako i za njegov duh. „Ako težiš za oslobođenjem odbaci objekte osjetila kao otrov i traži oprost, iskrenost, ljubaznost, zadovoljstvo i istinu kao protuotrov.“ To je Astavakrin put za oslobođenje, sreću. Nemoj biti zapleten – zaveden željama, pa čak ni željom za oslobođenjem. Astavakra će to kasnije dublje objasniti, sada objašnjava želje koje dolaze putem naših 5 osjetila: sluh, vid, okus, miris i dodir Tih 5 osjetila i automatska reakcija koja dolazi sa njima, drži nas vezanima. Npr. šalica kave kojom započinjemo dan. Obično ona nam ne predstavlja neko zadovoljstvo, ali ako si ovisan o njoj i moraš biti bez nje, tvoj dan će biti jadan.

Zato Astavakra kaže Janaki da odbaci objekte osjetila, jer ga vežu. Astavarka gita Kako se može steći znanje? Kako se može postići oslobođenje? Kako je nevezanost moguća? Reci mi o Gospodine! Astavakra Gita počinje sa ova pitanja: Ova pitanja postavlja kralj Janaka. Janaka je bio Indijski kralj koje je vjerojatno živio prije nekoliko tisuća godina. O njemu postoje mnoge legende. Jedna od tih legendi govori o kralju Janaki kako sjedi u dvorištu svoje palače pozdravljajući ambasadore iz raznih dijelova svojeg kraljevstva. Oni mu podnose molbe, izvješća i žalbe, ali Janaka u jednom trenutku zaspi. U svojem snu vidi da je njegova zemlja poplavljena i sve je izgubljeno. Kuće, usjevi, životinje. Izbija glad, pa čak i kralj očajnički traži hranu. Konačno netko mu dade komad kruha, ali u ono vrijeme kralj je morao dijeliti svoju hranu i moga je početi jesti kad su svi ostali se utažili glad. Zato je Janaka odlučio naći mjesto gdje ga nitko neće vidjeti. Kad je krenuo zagristi kruh, iznenada se spusti orao i uzima mu kruh. Janaka poviče „Ho“ i u tom trenutku se probudi i shvati da sjedi u svom dvoru sa svojim podanicima. Iako se probudio iz sna još osjeća glad. Sad je zbunjen.

Što je stvarnost: Glad i orao ili dvor pun ljudi? Što je stvarnost?
Janaka skupi sve učenjake svog carstva da mu daju odgovor. Ali nitko ga ne može zadovoljiti pravim odgovorom. Jednog dana čuje za jednog svetog čovjeka. Bogalja koji gleda svoj posao i nikome se ne nameće da je mudar, ali možda on može pomoći? Njegovo ime je Astavakra što znači onaj koji ima 8 iskrivljenih udova. Kralj Janka pozove tog mudrog čovjeka. Dijalog između njih dvojice je ono što zovemo Astavakra Gita. Gita znači pjesma. Astavakrina pjesma. Duet u prijateljskoj, mirnoj atmosferi, pjevanoj u kraljevskom okruženju, u vrijeme mira. Ne kao Bhagavad Gita, gdje Krishna i Arjuna razgovaraju na bojnom polju usred rata.

Poruka Astavaka Gite je vesela i smirena kao i situacija u kojoj je nastala. Ne postoji drugi takav dijalog ka Astavakra Gita, o najvišem znanju i najvišoj mudrosti. Astavakra je dostigao najviši nivo samospoznaje. Kralj Janaka je dostigao najviši nivo svjetovnog života. Stekao je sve znanje ovog svijeta i vlada pun ljubavi i mudrosti, ali Janaka zna na mora osloboditi svoje unutarnje sebstvo da bi bio sretan. On je već na stazi samospoznaje, pa tako vidi svjetlo u Astavakri, unatoč njegovom deformiranom tijelu. Nad svojim tijelom – da prepoznaje signale i potrebe tijela, i npr. se ne prejeda Nad svojim jezikom – nikakve loše riječi, čak ni u ljutnji, ne stvarati mržnju svojim riječima, nego radost Nad svojim umom – da očisti svoj um redovitom praksom da shvati da zapravo ništa ne zna – neznalica je samo neznalica, ali onaj koji misli da sve zna je još veća neznalica To su preduvjeti za razumijevanje Astavakra Gite. Ako ti uvjeti nisu ispunjeni učenik može biti zarobljen u konceptima. Zato je mirna pozornost potrebna za učenje Astavakra Gite.

Astavakra Gita razbija koncepte i ego, jer ne djeluje na razini intelekta. Janaka je pročitao teorijski sve svete spisem ali ga sad zanima kako to može ostvariti, a ne samo govoriti i čitati o tome. Ja sam odlučio staviti par sutri, pa ak nekog zanima ok, ako ne opet ok. Neću spamat topic. koliko mi se da prevesti stavim. Naziv prvog poglavlja Astavakra Gite zove se „Put do samospoznaje“. Red po red daje upute za oslobođenje. Ranije u ovom poglavlju kralj Janaka je pitao: Kako se može steći znanje? Kako se može postići oslobođenje? Kako je samoodricanje moguće? Kralj žudi za oslobođenjem. Iz njegovog pitanja možemo zaključiti da on ima teorijsko znanje o oslobođenju, no sad ga zanima kako stvarno može doći do njega. Astavakra odgovara izravno: Lakše reći nego učiniti. Zato Astavakra predlaže da se slijedi ovih 5 točaka: oprost – „ ako ne možeš oprostiti, ne možeš to ni zaboraviti, otpustiti, a ono što ne oprostiš ostaje u tvom umu i počinje te smetati podsvjesno. Ako želiš očistiti podsvijest od toga, moraš oprostiti.

Postoje 2 načina:
Jedan je kroz suosjećanje. Vidjeti krivca kao žrtvu. Drugi način je vidjeti iz šire perspektive. To se dogodilo iz ne znanja. Ako želiš tražiti 3 mogućnost, možeš vidjeti da se u životu događaju dobre i loše stvari, ali vrijeme ih sve proguta. Pustimo prošlost i krenemo naprijed. Ako odbijemo oprostiti, taj čin će vjerojatno stvoriti još više problema nego originalna pogreška. Tvoja ljutnja će zatrovati tvoje tijelo i dušu i imati utjecaj na sve što činiš. Nije dovoljno samo oprostiti. To treba učiniti iskreno. iskrenost – priroda ljudskog uma je da traži iskrenost. Ako te netko pozdravi, ne želiš da te pozdravi neiskreno. Sve što činimo u životu – iza toga je iskrenost. Nema pravog oprosta bez iskrenosti. ljubaznost – ljubaznost je manifestacija naše prirode, ljubav je naša priroda, a kada je ljubav izražena u životu, prema situacijama, ljudima, tada se to zove ljubaznost. Imamo ljubav u sebi ali ju ne izražavamo, a kada ju izrazimo tada je to ljubaznost i to je dio života. zadovoljstvo – zadovoljstvo ne treba miješati sa lijenošću. Kada si zadovoljan, pun si energije, entuzijazma, sreće, kod lijenosti je tromost, samo želiš ići spavati. Lijenost dolazi od manjka energije, a zadovoljstvo od ispunjenja, znanja, razumijevanja. Kad nema razumijevanja uvije je prisutna dosada, tromost i lijenost je povezana da dosadom, tromošću. Ne inteligencijom i oštrinom. istina – zadovoljstvo može doći samo uz znanje. Manjak znanja uz stres je jedno od najvećih zla. Astavakra se tomu suprotstavlja sa svojom 5 točkom istinom. Traženje istine je prirodni instinkt i potreba kao potreba za hranom, spavanje.

Biti sretan je prirodno fenomen kada si u društvu istine, u društvu svjetla, znanja, mudrosti. Ljudi koji razumiju ne mogu biti jadni i tužni, jer znaš da razumiju. Astavakra uči Janaku osnovama ovog znanja slijedećim riječima: „Ti nisi niti zemlja, niti voda, niti vatra, niti zrak, niti prostor. Da bi stekao oslobođenje, spoznaj Sebstvo kao svjedoka svega ovog i kao svijest samu.“ „ Ako odvojiš sebe od tijela i odmoriš u svijesti, odmah ćeš biti sretan, miran i slobodan od vezanosti.“ Sebstvo nije niti zemlja, niti voda, niti vatra, zrak ili prostor. Ono je svjesni promatrač svih stvari, kad bi se samo kralj Janaka prestao identificirati sa svojim tijelom i samo promatrao opušteno, bez ikakvog napora, bio bi sretan u tom trenutku. To je savjet sveca Astavakre. Ništa se ne treba učiniti, platiti.

Oslobođenje se može iskusiti odmah, jer nema ničega što se mora osloboditi. „ Ti si vidioc svega i uistinu si stalno slobodan. Zaista, samo ovo je tvoja vezanost, jer sebe ne vidiš kao vidioca, nego kao nešto drugo“ Ti si zapravo stalno slobodan kaže Astavakra. To znači da ne postoji ništa što se treba osloboditi, pa kralj mora povući i svoju želju za oslobođenjem

Astavakra objašnjava Janaki da je stalno nevezan, bez oblika, jednostavno vidioc svega. Zadovoljstvo i patnja su dio njegovog uma, ali nikad kao dio njegovog sebstva. „Tebe kojeg je ugrizla velika crna zmija egoizma „ Ja sam taj koji čini“, popij protuotrov vjere „ Ja nisam taj koji čini“ i budi sretan.“ Ovdje Astavakra govori da činimo, a da zapravo ne činimo. Kralj Janaka ne treba ništa učiniti.Ne treba napustiti svoje carstvo, nego činiti nešto sa spoznajom da on nije taj koji čini. Razlika je između činjenja nečeg i prava reći „ ja sam to učinio „. Ako pitaš neku osobu koja je učinila nešto veliko kako si to učinio/la, on će odgovoriti: ne znam jednostavno se dogodilo To je viši nivo svjesnosti. Postoji dio nas koji je aktivno uključen u činjenje, ali postoji jedan sloj u nama koji nište ne čini. Astavakra govori o tom dijelu nas, koji ništa ne čini. Ti se stalno mijenjaš, tijelo ti se mijenja, um ti se mijenja, ali postoji dio nas koji se ne mijenja, zbog kojeg se osjećaš da nisi ostario. Astavakra govori o tom dijelu tebe, skrivenom dijelu u tebi. Koji ne čini, koji se ne mijenja. To koje je početna točka svih promjena, početna točka svakog činjenja.

Zato se Astavakre Gita zove najviša matematika, najviše znanje. Određena razina znanja je potrebna da bi shvatio da ti zapravo nisi činitelj, ali svejedno možeš djelovati. Astavakra Gita je jedinstven spis. Uništava ego, koncepte, i svo znanje koje smo mislili da znamo. U prvom poglavlju Janaka se predaje a ostalik 19 Astavakra iznosi znanje od kojeg nema sličnog. „Onaj koji smatra da je slobodan, stvarno je slobodan, a onaj koji smatra da je vezan ostaje vezan.“ „Ono što misliš to postaješ“ je popularna izreka u ovom svijetu i stvarno je istinita.“ „ Spali šumu neznanja vatrom uvjerenja „ Ja sam Jedna i čista svijest“ i budi slobodan od tuge i budi sretan.“

Najvažnije je to da ni jedno društvo, politika ili bilo koja ljudska institucija nije imala utjecaja na Astavakrin iskaz. NE postoji još jedan iskaz, bilo gdje, tako čist, transcendentalan, onkraj vremena i prostora. Možda zbog toga Astavakra Gita nije imala puno utjecaja. Krišnina Bhagavad Gita je vrlo utjecajna. Prvi razlog je što je to sinteza. Krišna se tu bavi više sintezom nego istinom. Želja za sintezom tako je jaka da, ako je to potrebno, pomalo žrtvuje istinu. Krišnina B Gita odgovara svakome i teško je naći bilo koju tradiciju čije se glas ne bi našao u njoj. Svatko može naći utjehu u Giti. Ali za te ljude nije Astavakra Gita. Ljudi vole Bhagavad Gitu, jer svatko može iz nje izvući vlastite zaključke. Ona je poetska: u njoj 2+2 može biti 5, ali može biti i 3.

U Astavakra Giti nema tih modla. Tu je 2+2 točno 4. Njegove izjave su čista matematika. Nemu tu poezije, on kazuje stvari kakve jesu, bez imalo kompromisa. Krišnin način kazivanja dozvoljavao je mnoga značenja. Kao iz pjesme možeš izvući bilo koje značenje. Krišnine izjave su kao oblaci koji te okružuju za vrijeme kišnog razdoblja: u njima možeš vidjeti sve što zaželiš. Netko će vidjeti slonovu surlu, netko čitavo tijelo Ganeša, netko neće vidjeti ništa. Bhagavad Gita je upravo to – ti ćeš moći vidjeti sve što je u tvojem umu. tako Šankara vidi zanje, Ramunaja žrtvovanje, Tilak akciju – i svi se vraćaju kući zadovoljni, jer Krišna govori u skladu s njihovim vjerovanjem.

Iz Astavakrine Gite ti nećeš moći izvući nikakvo vjerovanje. Jedino ako odbaciš sebe i uđeš, Astavakrina Gita postat će ti jasna. Njegova poruka je kristalno čista. Tvoj um nema šansu bilo što dodati.

Komentiraj