Da bi se razvio viši um, stvorene su mnogobrojne prakse, a te prakse čine različite staze tantre.
Današnji spisi o aspektima Tantre obično spominju dvije metode, desnu i lijevu tantru, u kojima su sadržane određene prakse. Ipak neki tvrde da su obje sadržane u jednoj od tri Tantričke škole zvane Kaula Tantra. Ostale dvije su Mishra i Samaya Tantra koje se smatraju višim.
Prva staza je poznata kao dakšina marga ili “desna staza tantre”. Ona je namijenjena onima koji su na početku spiritualnog života, bilo da su porodični ljudi ili oni koji su se odrekli porodičnog života. Ova staza govori o uzdržavanju i čistoći – čistoći misli, hrane, života i devocije, slično kršćanstvu i hinduizmu. Desna strana tantre je vrlo spora i može se usporediti sa putovanjem zaprežnim kolima.
Mnogima ova staza ne odgovara, pa su je učinili moćnijom dodavši joj jogičke vježbe – asane, pranajamu, mudre, bande; hata jogu. Ali i dalje im se činilo da to još uvijek nije dovoljno brzo. Jedina razlika je bila što je sada putovanje ličilo na brzo hodanje. Tako su stvorili nove pravce, uključujući i stazu kundalini joge.
U kundalini jogi se otkrilo muladara čakru, kao i da se sa probuđenjem ove čakre, može lako razviti viši um Tako je sljedeća stvar koju su shvatili bila da se to može postići pomoću seksualnog čina. Za vrijeme seksualnog čina, muškarac i žena stvaraju dvije suprotne energije i te energije mogu izazvati eksplozivno buđenje u muladara čakri.
A onda se pojavila sumnja: “Ali svi to rade, pa se ipak svima ne budi kundalini!” I tako se počelo razmišljati o tome. Tada su se javile vježbe vađroli mudra i sahađoli mudra. Koristeći vadroli mudru mogao se spriječiti gubitak šakti. U većini slučajeva, na kraju orgazma se dešava pad, ali ako bi se orgazam mogao zadržati i produžiti, muladara bi se probudila i šakti bi se mogla usmjeriti na gore ka mozgu. Na taj način, cijela pozicija je bila promijenjena i veliki broj ljudi je počeo prakticirati ovaj novi oblik tantre.
To je postalo poznato kao vama marga, ” lijeva staza tantre”.
U kundalini jogi se za mozak kaže da je centar više svijesti, ali da ne funkcionirao potpuno. Mozak ima različite oblasti i većina njih je potpuno neaktivna. Ove neaktivne zone imaju specijalne sposobnosti koje se mogu razviti kroz tantričke vježbe. Od svih tantričkih sistema, najbrža je lijeva staza, ali desna staza je za početnike. Ako nemate mentalnu kontrolu, morate slediti desnu stazu, ali ako ste napredniji sadaka ili jogi i imate kontrolu nad svojim umom, možete vježbati levu stazu tantre.
Sve tri tantričke škole provode pročišćenje tijela, daha, uma i latentnih utisaka koji se zovu samskare i koje su pogonska sila karme. Proces pročišćavanja se zove bhutashuddhi, što znači pročišćavanje pet elemenata zemlje, vode, vatre, zraka i prostora u različitim vidovima njihove manifestacije.
Svaka od tantričkih škola prakticira metode buđenja duhovne energije kundalini, iako metode i uzdizanje postignuto tim buđenjima kundalinija se mogu razlikovati. Neke tantričke metode se podučavaju i pod nazivima Kundalini Yoga ili Kriya Yoga
Prije oko pet do deset hiljada godina koristila se biljka, vrsta puzavice, po imenu soma. Bio je običaj da se od nje pravi napitak ili sok koji se pio u noći punog mjeseca. Pomoću toga ljudi su bili u stanju da transcendiraju vrijeme, prostor i objekt. Ali ubrzo su otkrili da soma nije odgovarala svima, jer svi nisu bili u stanju da se suoče sa transcendentalnim iskustvima koje je ona izazivala. Tako su pored toga počeli tražiti i blaže metode.
U tantri se Svijest sjedinjuje s Bogom, kojeg doživljava kao Najvišu Svijest, koja je izvor iz kojeg izvire sav nas svijet pojavnosti. Kada se osobna svijest sjedinjuje s Bogom, tada se sjedinjuju i svi njezini sadržaji (bilo dobri ili losi, bilo profinjeni ili grubi). Tako se yogin (ne samo tantricki yogin, nego svaki yogin jer yogu kao izvorno tantricku disciplinu sjedinjenja svijesti s Bogom koriste i buddhisti, vedantinci, jainisti, taoisti i sl.) suočava i sa svojim požudom, strahom, ljutnjom isl… ali i mnogim dobrim i plemenitim stvarima koje se nalaze u skladištu (citta vritti) našeg uma. Posvećuje se postupno tome da sve svoje potpuno prepusti Bogu, uključujući i svoje vlastito postojanje.
praktikant tantre Boga vide u svemu, jer svijet doživljavaju kao samo izražavanje Boga. Između Boga i svijeta ustvari ne vide razlike. Tu se temeljno razlikuju od većine drugih duhovnih sustava.
Postoji jedan razgovor između Sive i Parvati. Parvati, kao učenik, prilazi Sivi i pita ga za put kojim može da razvije urođenu moć. Šiva joj odgovara da ne postoji samo jedan put već hiljade puteva.
Za ljude koji nisu mnogo evoluirali, koji imaju životinjske tendencije, postoje određene tehnike.
Za one koji imaju ljudske tendencije postoje druge tehnike, a za one satvične, mirne prirode, postoje neke treće tehnike. Tako, u stvari, u nauci tantre postoji onoliko tehnika koliko ima ljudskih temperamenata
Ono što još treba reći u veze ove dvije staze, tehnike, znanje, i predaje, je to da zbog nezdravog stava prema spolnosti, se previše naglašava u vezi tantre, činjenice koje nisu do kraja objašnjene, ili su dane polu-informacije, baratajući mistificirajući kundalini i buđenje čakri. Tantra ne radi s nekim (bilo kojim) energijama u tijelu, nego sa samom sviješću.
Tantra uči ovaj univerzum je manifestacija svijesti. Sve je samo čista svijest. Kroz proces manifestiranja, svijest se dijeli na dva dijela koji ne mogu postojati jedan bez drugoga. Jedan aspekt ostaje statičan i odlikuje se bezobličnošću, dok je drugi dinamičan, kreativni aspekt. Ova dva aspekta vječno koegzistiraju, jedinstvo u različitosti. Put Tantre je znati ih oboje, odmah, kao jedno.
Stvarni tantrik koji koristi lijevu stazu prije svega je transcendirao tjelesnost, odnosno porive nižih energija svijesti.