Um- ego je odgovoran za sva empirijska i svjetovna iskustva. Viši duh ili sebstvo je odgovoran za prosvjetljenje ili više znanje. Ponekad čujemo kako netko kaže: “O,ova osoba ima veliki ego,”tu ego znači “ponos”, znači da je taj čovjek opterećen sobom. Ovaj ego je moralna osobina čovjeka. Morate ga transcendirati radi duhovne spoznaje, a i zbog toga što je on odgovoran za konflikte unutar vas samih, kao i unutar vaše okoline, obitelji. Kad imate jako veliki ego, onda teško možete razumjeti bilo koga. Tada mislite da su svi drugi manje važni a vaš sud se vrti samo oko vaših stavova.
Stoga, ne samo u duhovnosti, već i u svakodnevnom životu, ego predstavlja jako veliku blokadu.
Ne samo za individualni život, već i za društveni i nacionalni također, ego predstavlja veliku opasnost. I iz povijesti znamo da su mnogi narodi čiji je ego bio veliki i nediscipliniran na kraju propali, tako i važne osobe, političari sa velikim egoima su nestali. Ego vam može koristiti samo na kratko
Mi često puta pokušavamo sebi nametnuti disciplinu bez prethodno stvorene baze, jezgre. Um u funkciji ega se uvijek protivi disciplini. Ako činite nešto što um ne voli, to je disciplina. Čak i par minuta neke jednostavne discipline koju ste sebi nametnuli, poslije izvjesnog vremena doživljavat ćete kao problem, težinu. Um se odlikuje jednim vrlo uočljivim zakonom: on se ne može zadržati u sredini, a li je u stanju bez problema ići iz jedne krajnosti u drugu. Ravnoteža je
za um ne što najteže na svijetu, dok su ekstremi najlakši- Međutim, jednom kada se učvrstite u svom minimumu discipline, događa se kristalizacija. Kristalizacija se događa oko jedne točke. Primjer imamo kod formiranja kristala šećera. Prvo morate napraviti bazni kristal, veoma mali kristal u centru, a oko njega će se dalje spontano grupirati drugi kristali, jer je to prirodni put njihovog nastanka. Takva je priroda kemijskih supstanci. To je također i priroda ljudskog uma, Zato odredite sebi minimalnu disciplinu. Sklad i ravnoteža ukazuju na to da je viša sila napokon uspostavljena.
Kada se kroz praksu joge ego odstrani, tada više nema empirijskog iskustva. U filozofskoj terminologiji ego se koristi u dva različita konteksta. Kao prvo on znači “osnovu individualnosti”, osjećanje “ja”, osjećanje vašeg postojanja. Ovaj filozofski ego je prisutan i za vrijeme dubokog sna. Dok sanjate, ovaj ego koristi subjektivni materijal za iskustvo. U budnom stanju, on koristi objektivni materijal za iskustvo. Tako su ova uobičajena iskustva u budnom stanju, snovima i u dubokom snu u relaciji sa egom. Može se reći da je ego odgovoran za sva empirijska iskustva. Ako je ego odsutan, neće biti nikakvih empirijskih iskustava. Ovaj ego poznat kao pojam “ja”, i kao “malo sebstvo”, jer ustvari sva vaša iskustva, u svim stanjima uma, zavise od ega.
Često nailazimo na dva termina: prvi je “ego”, osjećaj „ ja tijelo“, a drugi je “Sebstvo”. Sebstvo predstavlja atmu, transcendentno “viši duh. U smislu kad kažemo „Spoznaj sebe”, time se misli na kozmičko ili više Sebstvo.
Prosvijetljeni ljudi ne funkcioniraju pomoću ega. Kada postanete egoistični, vi ste opasni za ljude, ugrožavate svoju djecu, obitelj ili bilo koga drugog jer kada je ego veliki, jako je teško prodrijeti kroz um. Um egoistične osobe je izoliran jakim zidom neznanja i njoj je teško provoditi neku praksu, disciplinu pa i svoju osobnu riječ. U svakom neuspjehu krije se zametak budućeg uspjeha, u svakoj pobjedi skriven je uzrok budućeg poraza. Za svako zlo mora se učini nešto dobro, kako bi se stvorila ravnoteža. To je jednostavna, matematička stvar: za svaku grešku po jedna ispravka.
Čovjek treba razviti poniznost, ljubaznost, razumijevanje, milosrđe i suosjećajnost. Treba razviti prijateljski stav prema svima bez obzira na sreću, patnju, bol, te imati razumijevanja za onoga tko ne ide ispravnim putem. Ovo su osobine, kvaliteti koje morate razviti da biste eliminirali svoj ego. S druge strane oslobođen čovjek nastavlja da dela na fizičkom, mentalnom, intelektualnom, emocionalnom i čulnom planu. On može obrađivati zemlju, može biti rukovoditelj, pisac ili obavljati bilo koji drugi posao zato što sama aktivnost nije ta koja vezuje čovjeka, već ego. Ako je ego uk1jučen u vaše aktivnosti, vi pravite karmu i preuzimate odgovornost za nju.
Budan i svjestan sebe čovjek, je odvojio ego od svojih akcija, od svoje karme. On radi kao sluga ili akter u nekoj radnji. Iako u bilo kojem radu uključuje svoj um, tijelo i intelekt, on nema nikakvu odgovornost za ono što se događa u radnji. Sa druge strane, vlasnik radnje ne može ne-poistovjetit svoj ego od radnje i na taj način je odgovoran za dobre i loše karme koje se u njoj odigravaju. Zarada pripada njemu isto kao i gubitak, zato što su uključeni njegova odgovornost i njegov ego.
Na svijet relativnom nivou, tamo gdje je uključen ego – tu je i reakcija, karma; gdje nema uplitanja ega – nema ni karme. Kada primjenjujete karma jogu u kojoj zapošljavate svoje tijelo i um i u kojoj ne stvarate nikakav napor niti se borite sa konfliktima u sebi, vi jednom riječju rastete usporedo sa svojim strastima, željama, instinktima, ali se u isto vrijeme i pročišćavate iznutra. Rezultat unutrašnjeg pročišćenja je mentalna ravnoteža. Tu postoje dvije vrste mentalne ravnoteže. Jedna vrsta mentalne ravnoteže je psihološki proces u kojem pokušavate uspostaviti ravnotežu uma na osnovu ideje da je neophodno imati dobro zdravlje, dobre međuljudske odnose, dobar dom i dobro društvo, iako je iznutra sve u potpunoj neravnoteži. Iznutra je sve u kaosu, iako izvana pokušavate održati trenutnu mentalnu ravnotežu, zato što znate da je to dobro za vas. No ova vrsta ravnoteže nije ono važno. Kada se dogodi pročišćenje uma kroz konstantan, istrajan i dugotrajan proces eliminiranja karme, to pročišćenje rezultira stvarnom mentalnom ravnotežom.Uništenjem neznanja, uništavaju se i njegove posljedice, te različita mentalna stanja i neravnoteže.
Kako možete pročistiti um? U suočavanjem sa životom. kada ste uključeni u svakodnevna događanje, procese, sam život kakav jeste, kakav vodite. Jer na primjer briga je mentalna bol. Pratite svoje reakcije. Ponašanje drugih promatrajte nepristrano, bez prosuđivanja suda i samo uočite na kom nivou operira vaš um. Ponekad ste obuzeti kajanjem i osjećajem krivice. Ponekad ste arogantni, a ponekad se ponašate idiotski kao životinja. Ponekad ste bjesni, ljuti, pregovarački, a ponekad se ponašate kao uljudna i fina osoba. Ponekad izgledate kao svetac. Proces trostruke prirode svakog čovjeka se može spoznati samo putem svjesnog djelovanja. Ako ne sagledate sebe u vanjskom životu, kako se možete pročistiti
Postupno kroz praksu svjesnog djelovanja i samoispitivanja, um stiče apsolutan mir i izvana i iznutra. Vi ste mirni, kako u sebi, tako i u odnosu sa svima oko vas. Ako tada krenete u meditaciju, otvorenih ili zatvorenih očiju, poslije vježbe neke sadane ili bez neke prakse, um počinje iščezavati bez imalo truda i znanja što vam se događa. Kao što san dolazi čovjeku koji je umoran posle cjelodnevnog rada, na isti način, čovjeku koji je sve činio svijesno uz ulaganje ispravnog napora, bez osjećanja ega, sa potpunom nevezanošću i posvećenošću, čovjeku koji je svoje tijelo, um, emocije, strasti, agresiju, svoju demonsku i životinjsku prirodu potpuno podčinio radu, samadi dolazi spontano i može ga svako doživjeti u ovom životu ako razumije ulogu sebe i svog svjesnog postojanja.
Ne možete otići od postojanja; to je nemoguće. Upravo u ovom trenutku, vi ste ukorenjeni u tome. Dakle, možemo se pitati šta da se radi? Ako smo upravo ovog trenutka ukorenjeni u tome, onda će se egoističnom umu učiniti da ništa ne treba raditi. Mi smo već božanski, pa čemu tolika dreama? Ukorenjeni ste u božanskom ali niste svesni te činjenice.
Božansko je urođeno svakom biću. Neki su ga probudili, a neki nisu. I zbog toga nisu svi sposobni vidjeti božanstvo u svecu, mudracu i ostvarenom.
Ostvarenom ne treba sklad – on je ravnoteža sama po sebi.