Kad god vam je potreban odgovor, rješenje ili stvaralačka ideja, prestanite na trenutak razmišljati tako što ćete pažnju usmjeriti na unutarnje energetsko polje.
Postanite svjesni duboke tišine. Kad ponovno počnete misliti, misli će vam biti svježe i stvaralačke. Većina ljudskih odnosa sastoji se uglavnom u komuniciranju umom, a ne u komuniciranju ljudskih bića, u zajedništvu. Nijedan odnos ne može na taj način napredovati i zato u odnosima ima toliko sukoba. Upravlja li um vašim životom, neminovni su sukobi, razdori i problemi. Biće druge osobe ne možete osjetiti osim kroz svoje vlastito. To je početak spoznaje jednote koja je ljubav. Na najdubljoj razini Bića. Vi ste jedno sa svime što postoji. Budete li u dodiru sa svojim unutarnjim sebstvom, to stvara čist prostor u kojemu nema uma i u kojem odnos može cvjetati. Osjećate energetsko polje vlastita unutarnjeg sebstva. To odvlači pažnju od razmišljanja i stvara miran prostor koji vam omogućuje da uistinu slušate bez ometanja uma U svakoj misaonoj aktivnosti naviknite se svakih nekoliko minuta prelaziti iz razmišljanja u neku vrstu unutarnjeg slušanja, unutarnje duboke tišine. Drugim riječimai: nemojte razmišljati samo glavom, nego razmišljajte cijelim bičem.
Stupanj identifikacije s umom razlikuje se od osobe do osobe. Pojedini ljudi uživaju u trenucima prekida identifikacije, koliko god kratki bili, i mir, radost i živost koju osjete u tim trenucima čine život vrijednim življenja.
To su također trenuci kada se pojavljuju kreativnost, ljubav i sažaljenje
Možemo reći da je svjesni dio uma ured, a podsvjesni arhiv. Ukoliko je podsvijest zdrava, ona djeluje kao skladan arhiv koji podupre rad službenog ureda. Između svjesnog i nesvjesnog (podsvjesnog) dijela uma nema sukoba i proturječja. No, u slučaju kada je podsvijest zatrpana nerazriješenim traumama, šokovima, strahovima, opsesijama i problemima, ona djeluje kao neuredan arhiv iz kojega dolaze krive i proturječne informacija u glavni ured i tamo rade zbrku, ili zastoj.
Svi smo mi do neke mjere podvojeni.
Stoga cijelu osobnost treba osvijestiti.
Kako se to radi? Buddhisti to čine nepristranim promatranjem sadržaja podsvijesti. Kako doći do njih? Pa ako netko sjedi i žmiri duže od par minuta, svjesni dio uma se polako obustavlja i podsvjesni sadržaji izlaze na površinu. Tim više ako se osoba jednostavno sabere na neki predmet (disanje, dio tijela, osjećaje i sl.), onda taj proces ide još brze.
Ukoliko se ovi podsvjesni sadržaji promatraju bez uplitanja… oni nakon nekog vremena iščezavaju bez da stvaraju novu vezanost.
Svaki materijalni objekt je Božanski aspekt. Ta Božanskost nije manifestirana prema vanjskome već je sigurno latentna. Spoznajemo moć vlastitih misli: ako vjerujemo u odvojenost i postupamo u skladu s tim uvjerenjem, naše će se iskustvo prilagoditi našem uvjerenju i potvrditi ga, što rezultira i nekim oblicima kreativnosti. No, ako odlučimo vjerovati u blisku povezanost sveukupnosti života, tada ćemo imati takva iskustva koja donose širinu u svim poduhvatima koje se primimo.
Točnije, u ljudima je kreativnost latentna kao Medha Shakti ili svjetovna inteligencija (koja je razlog velikih postignuća u znanosti), ona je latentna kao moć kreativnosti (koja rezultira velikim djelima umjetnosti, glazbi, književnosti, itd.) i konačno, kao plemenite vrline. U inertnoj materiji, Svijest, koja je srž unutarnje Božanske iskre, prisutna je u okviru pasivnog aspekta. U živim bićima, dok je pasivan aspekt sadržan u sastavnim atomima, postoji i aktivni aspekt koji podaruje svjesnost. Živo biće je svjesno njegovog postojanja. U ljudskom biću sposobnost Samo-Svjesnosti je najizraženija. Drugim riječima, ljudsko biće ima sposobnost 1) otkrivanja unutarnje Božanske Iskre i 2) življenja njegovog ili njenog života u skladu sa svojom latentnom Božanskom prirodom
U većini yoga pravcima koristi se tantricki pristup sabranosti na “ja” osjećaj i na sličan način se čiste sadržaji koji sačinjavaju nas “ja” osjećaj. Tako subjekt nakon nekog vremena obitava u svojoj pravoj prirodi (sto bi rekao Patanjali). Onoj koja ostaje kada se iščiste svi sadržaji, a ta je beskonačna, vječna i sveprisutna. To je stanje u kojem su utrnute (Bud: niravan, yoga: nirodha) sve ograničenosti sa kojima se poistovjećuje nas um (svijest).
Dakle, uzrok vezanosti nije u vanjskom svijetu, nego je u umu (svijesti). To je stav s kojim se slažu svi indijski sustavi filozofija.