Duhovnih puteva ima različitih: ima ih djelomičnih, ima ih lažnih, a ima ih i transcendentalnih (oni koji streme bezličnosti, te oni koji teže Ličnosti, Bogu, kao Izvoru svega i svakoga. Bog stvara takve različite duhovnosti i “duhovnosti” zbog želja kandidata – neki se žele samo djelomično predati duhovnom cilju, te samo parcijalno prakticirati duhovnost, neki žele biti prevareni, dok neki iskreno teže transcendenciji a neki najvisem stupnju realizaciji jedinstva (među njima neki teže ništavilu ili sveprožimajućem aspektu Boga, dok neki žude za Bogom kao Osobom) .Navise je onih koji ostaju u dualnoj svijesti vezani odnosima, na relacijam dobro-lose, sreca-jad, “ja” i moje”, “oni, “ovi” bivajući pod utjecajem neznanja u takozvanoj patnji vrtnjom igre guna.
Tvorac svih duhovnosti je jedino i samo – Bog-Sebstvo- čista svijest.
Za one koji žele spoznati Boga samo djelomično, On im se djelomično i razotkriva kroz djelomične duhovne pravce, oni koji žele biti prevareni dobijaju od Boga prevarantske duhovne sisteme, a oni koji Ga žele spoznati u duhovnom obliku dolaze do transcendentalne duhovnosti pa i dalje do rastakanja u jedinstvo.. O toj utemeljenosti govori i Šri Krišna u Bhagavad-giti, 18.54. “Onaj tko je tako transcendentalno utemeljen odmah spoznaje Vrhovni Brahman i postaje potpuno radostan. Nikada ne jadikuje niti za ičim žudi. Jednako se ophodi prema svakom živom biću. U takvom stanju dostiže čisto predano služenje Mene.” Taj “mene” odnosi se na cisti bitak, bez odnosa, forme oblika. Priroda materijalnog uma je jednostavna: ‘sankalpa’ i ‘vikalpa’ – prihvaćanje i odbacivane; materijalno uvjetovani um će uvijek djelovati tako da teži ka osjetilno, mentalno i ego, ugodnim stanjima, a izbjegavati će i odbacivati sve što tu ugodu onemogućuje ili dovodi do neugode. Isto tako um djeluje, tokom svog procesa vezivanja za objekt svog uživanja, kroz tri faze – mišljenje, osjećanje i htijenje. Za potrebe pročišćenih – onih koji su već napredovali na putu samospoznaje.
Drugim riječima viša znanja su samo za one koji posjeduju “iskustvo” čiste svijesti ili višega stanja svijesti.
Hanuman govori Rami u Ramayani:
Kada promatram svoje tijelo, Tvoj sam sluga.
Kada promatram svoj duh, Tebe sam dio.
Ali kada promatram svoje sebstvo, Ti i ja smo isto.
bodho’nyasadhanebhyo hi sašanmokšaikasadhanam pakasya vahnivađđnjanam vina mokšo na sidhyati
Željnjih oslobođenja – oslobođenje je stanje potpune neovisnosti (slobode) od relativnih promjena. Prema Rišijima faze oslobođenja su:
(1) povremeno iskustvo transcendentalne svijesti – četvrto glavno stanje svijesti,
(2) trajno iskustvo transcendentalne svijesti – peto stanje svijesti,
(3) pročišćena kozmička svijest, tj. božanska svijest – šesto stanje svijesti i
(4) brahman svijest, svijest jedinstva, đnjana – sedmo stanje svijesti. ‘
Kontroliraj osjetila, neka se um što više povuče, pročisti srce, a vitalni dah uzdigni do najviših područja glave – sirsha. Čovjek treba biti učvršćen u istini atmana, a kozmički zvuk neka postane tako jedini cilj pozornosti u trenutku kad životni dah – prana napušta tijelo. Takav čovjek dolazi k meni i stapa se sa mnom. Njegove mentalne aktivnosti postaju iste kao i moje”, rekao je Krišna.