Pojam ili smisao riječi, Bog, Atma, Svijest, Praznina je nešto vrlo komplicirano za um. Isto tako stvarna Predanost u smislu rada, buđenja je vrlo teška.
Sankalpa nije obična stvar, Sankalpa znači odlučnost ili volja, jasna fokusirana namjera. To nije samo razmišljanje o tome što želiš i prakticiranje malo sadhane, malo onog, ovog da bi se to postiglo. Ne! Ta odlučnost, volja, treba biti za nešto sto je praktički nemogućepostići u ovom životu. Možemo reći da je kao nauka, iako je sačinjena od uma i da bi se obistinila ummora biti jači od materije. Materija zarobljava um i tada njime vlada . Sjetite se da su svi znani sveci i mudraci imali sankalpu da uvijek govore istinu i da bi i umrli da bi ju održali. Naravno potrebno je prije imati već neko iskustvo, jer ako ste vi vidjeli samosvjetlo, a niste iskusili tamu, vi ne možete imati ideju cjeline.
Savjet za odvažne je, „podnesi sve ako želiš slijediti duhovni put“. Treba znati da vam se u nekom momentu može činiti kao da su sile okruženja uništile sve ranije životne vrijednosti i uvjete. Shvatite da će vaš um biti sa vama kamo god idete i jedino rješenje je da se s tim suočite.
Često se događa i promjena na osobnoj fizičkoj razini u nekom vidu reakcije koje znaju biti neugodne poput glavobolje ili neke druge boli i sl. Tu je kardinalni ispit da moraš podnijeti sve, sve napade i ozljede. Podnositi svaku bol i patnju. Podnositi sve tegobe, i ti ćeš to savladati.
Dajte sve od sebe kada radite i držite svoj um uvijek svjesnim. U očitoj različitosti postoji golemo jedinstvo. Satsanag, ono kad ste u društvu neke svjesne rasprave, znači doživljaj toga jedinstva. Čovjekov život može se usporediti s drvom. Ljubomora i ego sliče nametnicima koji razaraju drvo života. Onog dana kad se čovjek oslobodi tih nametnika, on može postati istinsko ljudsko biće. Tek tada razumjete pojam što je to nepromjenjiva istina.
Stvari i pojave shvaćaju se kao manifestacije iste stvarnosti. Podjela svijeta u odvojene objekte, unatoč tome što je korisna i praktična na svakodnevnoj razini, smatra se iluzijom – Indijci kažu Maya. Za istočnjačke mistike objekti imaju fluidan i uvijek promjenljiv karakter. Promjena i transformacija, tok i pokret imaju bitnu ulogu u njihovom pogledu na svijet. Svemir se vidi kao nedjeljiva stvarnost, vječno u pokretu. Živ je, organski, spiritualan i materijalan istovremeno.
Postavite li pitanje: “Gdje je Bog?”, većina ljudi će reći: “On je u meni” pokazujući na svoje tijelo. I dalje ne razlučuju ni što su rekli i što taj odgovor znači. Previše se izriču citati, fraze i mudre izreke bez stvarnog razumijevanja tih činjenica. Upravo zbog toga oblici zaluđenosti, hipnoze, fanatike čiji je izvor neznanje, opstaju posebno u velikim masama sljedbenika.
Zaboravljaju da tijelo nije trajno. Zato ona izjava, „On je u meni“ nije točan odgovor. Cijeli svijet je u Bogu! Zato nije ispravno reći da je Bog u vama. Vi ste u Bogu. Sve je u On (nekom je lakše to nazvati čista svijest). Sâm svijet je manifestacija Božja. To je transcendentna istina. To. Zato riječ, ime nekih božanstva simbolizira istinu. Ova istina ne odgovara vašem tijelu već nepromjenljivoj i vječnoj istini (sat).
Danas se ljudi zanose fizičkim i svjetovnim značenjima, stoga iluzijama hrane svoj um. Dok drugi koji se kao duhovno trude bilo sadanom, nekom yogom, pomaganjem ili raznim drugim sebe aktivnostima, stoje zaglavljeni u ponavljanju. Takvi vrte i dalje godinama iste obrasce iskustva, ponavljanjem istih rituala, priča, slijepom ushićenom sljedbom. Kako onda spoznati princip vječne i nepromijenjene istine. Ljudsko tijelo je poput vodenog balona dok je um pobješnjeli majmun. Um nije ništa drugo već zavežljaj želja. Jednoga dana prije ili kasnije, morat ćete se odreći svih želja. Zbog toga se nemojte poistovjećivati s umom. Napustite svjesnost o tijelu i živite u stalnoj svijesti da ste vi svijest.
Kad malo pogledate dublje aspekte izvora o kojima svi govore, jasno vam je da se svi neprestano rađate da biste vidjeli, učinili i iskusili ono što ste već vidjeli, učinili i iskusili. Morate spoznati da ste se rodili zato da se više ne rađate. Morate to doživjeti i tada će vaš život naći svoje ispunjenje. To je jednost principa kojeg zovemo raznim imenima (ãtmana). Kad jednom TO doživite , ne trebate doživjeti ništa više. Ovu jednostavnost skoro nitko ne prihvaća, već i dalje se vrte u krugu samsare. Sve svjetovne aktivnosti i iskustva mijenjaju se. Samo vječni princip ostaje nepromijenjen. Želite li razumjeti taj princip, ne smijete se poistovjećivati sa različitostima. Sve što vidite i čujete na ovom svijetu samo su refleksije, reakcije i odjeci. Stvarnost je u vama.
Volja i intuicija su dva aspekta kozmičke energije. Kad elodistična svijest izađe na površinu i intervenira nastaje smetnja i krivo kretanje. Volja postaje prinuda koja ne poznaje svoj tajni uzrok (motiv) i svrhu; znanje postaje dubiozna i djelomična zraka koja ne posjeduje volju nego samo želi volju posjedovati i informirati. Razlog toga je što nismo vlasnici samih sebe, našeg pravog bića, već imamo samo ego. Mi ne znamo što smo; ono što znamo na njega ne možemo utjecati. Nema nikakvog smisla puko štovanje idola ako ne spoznate svoju urođenu bit. Svatko mora poštivati i štovati načelo jedinstva (sve je ništa, ništa je sve) u sebi. Ljudski život nema vrijednosti ako čovjek ne stekne tu mudrost, jer onda zna da nije točno da je duh jedna stvar, a materija druga; to su samo različiti vidovi jedne iste stvari.
Postoji razlika između intuicijske ideje i intelektualnog pojma. Intelektualni pojam ne samo da tezi prema obliku, nego određuje sebe u obliku ideje i kako je jednom određen, razlikuje se oštro od svih ostalih pojmova. Intuicijska ideja vidi sebe kako u bivanju tako i u postojanju. Njena priroda je viđenje, a ne poimanje; to je direktno, neposredno i intuitivno viđenje. Sebstvo svemira i sebstvo čovjeka su identično isti i tako su jedno. Ostvarenje jednog Bića u objektivnom svjetskom procesu kroz svjesnost o samom sebi je sjedinjenje, jedinstvo, harmonija, (Samarasya), užitak jednoga i jednakosti. Jedinstvo, sjedinjenje, ako ne bi postojalo taj sveobuhvatni eter užitka života u kome živimo, da taj užitak nije naš eter, onda nitko ne bi mogao disati, nitko ne bi mogao živjeti.
Znanje je pravo i akcija u harmoniji samo ako proizlaze prirodno iz duha kozmičke energije. Bit kozmičke energije je da su u njoj svijest i moć, znanje i snaga jedno: ,,Ono što je, to zna, a ono što zna to čini i postaje”.
U Aitareyopanishadi stoji da je „Ja” ili Atman ušao u tijelo kroz vrh glave kroz suture (šavove) lubanje. Otvorivši mjesto gdje se kosa dijeli i razdvojivši suture lubanje, on je zaista ušao u tijelo kroz ta vrata. To su vrata razdvajanja. To je i mjesto radosti. Vrata kojima Atman ulazi u tijelo zovu se vidriti ili rez. Razlikuje se od drugih otvora kao oko, uho i drugo koji čine prolaze za druge organe. Oni si ne mogu priuštiti tajni otvor radosti. Taj je otvor namijenjen samo za self (čisto ja) i stoga su to vrata blaženstva.
“Ja” prolazeći u trenutku smrti postiže Kaivalya ili samoću i blaženstvo. Atman nakon što je ušao u tijelo kroz tjeme ostaje u pinealnoj žlijezdi u trećoj moždanoj šupljini. Pinealna žlijezda je sjedište duše, sjedište kozmičke svijesti koja se naziva Mahalinga. U Rig Vedi je kazano ,,Atmanam Atmana Viddhi”. «Spoznaj dušu po dusi (kroz dušu)”. Kada je postigao sposobnost razlikovanja, jogin stječe sve modifikacije, ali pravi jogin ih sve odbacuje. Njemu se tada javlja jedno posebno znanje, jedna naročita svjetlost, zvana dharma-megha, “oblak vrline”. Svi velikani duha, koje je zabilježila povijest imali su taj oblak vrline. Oni su u sebi samima otkrili čitav temelj znanja. Istina je za njih postala stvarna. Kada su se odrekli ispraznosti um modifikacije, mir, spokojstvo i savršena čistoća postali su njihova priroda. Zato su oni mudri. Neka pojava je samo oblik bitka, ali to malo tko razumije, jer ne shvaća da se taj bitak ne mijenja. Ali umu (koji još nije pročišćen) koji još ne zna sve ove duhovne vrijednosti se čini da se taj bitak pojavljuje zasebno. Ne zna da se pojava uvijek događa u svjesnosti, ali pojavljuje se kao da se nalazi izvan nje, zbog svoje prividne nepromjenljivosti. Zbog toga je teško uništiti lažno jer ga stvarate cijelo vrijeme vi sami.
Kad prepoznate jednost principa ãtmana, kako možete osjećati potrebu za bilo kakvom sãdhanom? Svaki zvuk koji čujete samo je odjek tog principa. Onaj tko to jednom spozna neće slušati više ništa drugo do tog odjeka.
Ne misliti o ničemu. To može jedan od mnogih!